Hvordan foregår undervisningen?

Undervisning i et instrument eller sang kan foregå som eneundervisning eller på små hold med forskellige lektionslængder. På visse hold (Trommestudiet) er instrumentundervisningen en del af en større pakke.

Undervisningstilbud

• Med 25 minutter er der tid til, at læreren kan høre, hvad eleven har øvet sig på siden sidst og tid til at gennemgå nyt stof. Timen foregår koncentreret med fokus på den enkelte elevs behov. 25 min. solo er den type, flest elever vælger.

• Hvis du får øvet dig så meget, at du ønsker mere tid til at gennemgå både gamle og nye lektier sammen med din lærer, kan du melde dig til 40 minutters eneundervisning.

Husk, at den ekstra tid sammen med din lærer ikke erstatter hjemmearbejde.

• Har du en kammerat, du gerne vil følges med, er holdundervisning en god mulighed. Det giver en anden dynamik og motivation end eneundervisningen. Den ugentlige lektion er på 40 minutter med 2 elever eller 60 minutter med 3 elever.

Hvis du har meldt dig til holdundervisning, og der ikke kan findes en makker på samme niveau, er der mulighed for at du kan få 20 minutters eneundervisning det første år.

• I musikskolen eksperimenterer vi med undervisningens form. Trommestudiet er et resultat heraf. Vi kombinerer instrumentundervisningen med sammenspil og træning i rytmer og noder i én lektion. Det vil således variere fra gang til gang, hvor lang tid den enkelte elev får instrumentundervisning, men til gengæld får vi trænet mere på flere vigtige aspekter af det at spille musik sammen.

Øvning

For at få det forventede udbytte af undervisningen, skal du øve dig derhjemme efter lærerens anvisninger. Især i starten gælder det om at øve dig hyppigt. 10-15 minutter om dagen er bedre end to timer dagen før du skal til undervisning.