Elever med særlige behov

Vores udgangspunkt for undervisning på musikskolen er, at musik er for alle. Så uanset hvad elevens forudsætninger eller evt. særlige behov er, vil vi forsøge at skræddersy et tilbud, der passer til jer.

Det handler om musikken

Det kan være, dit barn har en drøm om at spille på et bestemt instrument, men det kan også være, at I blot har et ønske om at introducere barnet til musik, eller at barnet gerne vil "smage" på det at gå til musik. Musik kan være et fantastisk rum at udvikle sig i og blive stimuleret i på en anden måde, end man bliver i fx skoletiden.

Og det er netop dét, det handler om for os på musikskolen: Alle børn skal have mulighed for at spille musik, og vi vil gøre vores bedste for at indføre vores elever i musikkens verden, uanset hvilke forudsætninger de kommet med. Vi er opsatte på at skabe et rummeligt fællesskab, hvor alle slags elever kan finde en plads.

Særligt for holdundervisning

Lærerne på musik- og billedskolen er erfarne musikere, musikpædagoger og kunstnere og ikke specialuddannede inden for pædagogik eller undervisning af børn med særlige behov. Når de underviser større hold, er det derfor det alment musikpædagogiske, der er i fokus, det vil sige at skabe et trygt rum og et hold, der fungerer for alle de tilmeldte børn. Lærerne kan derfor ikke planlægge holdundervisningen specifikt til børn med særlige behov, på samme måde som vi kan skræddersy soloundervisningen.

Vi vil dog altid prøve at finde en løsning, der fungerer for alle børnene på holdet. Derfor er det særligt vigtigt at oplyse musik- og billedskolen på forhånd om eventuelle udfordringer eller særlige behov, så vi kan have et godt samarbejde forældre og lærer imellem helt fra begyndelsen af. Hvis læreren vurderer, at holdundervisning ikke er det rette format for eleven, vil vi sammen med forældrene prøve at finde et andet tilbud, så eleven stadig kan få glæde af at spille musik.

Spille på et instrument eller "almen musik"?

Mange af vores lærere har erfaring med at undervise børn med særlige forudsætninger eller behov, og derfor kan vi som udgangspunkt tilbyde skræddersyet undervisning på de fleste instrumenter. Vi underviser også meget gerne i det, vi kalder "almen musik", hvor undervisningen ikke nødvendigvis er fokuseret på et enkelt instrument, men derimod en bredere tilgang til musik og rytmik.

Kontakt musikskolen og få en uforpligtende snak

Vi er altid glade for at vide på forhånd, hvis en elev har særlige forudsætninger eller behov, der skal tages hensyn til i undervisningen, og I må meget gerne informere os om dette i forbindelse med tilmeldingen, så vi kommer godt fra start med at finde et egnet tilbud.

Det vigtigste er dog selvfølgelig, at vi finder et format, som barnet trives i og får noget ud af. Derfor opfordrer vi altid til, at man kontakter vores administration, hvis man som forældre tænker, at ens barn kunne have gavn af et skræddersyet forløb eller tilbud.