Musikteori og hørelære

På musikskolens hold i musikteori og hørelære, lærer du mere om musikkens opbygning, og du lærer at identificere toner, melodier og rytmer og ved hjælp af din hørelse.

Hvad er musikteori og hørelære?

Musikteori går i al sin enkelhed ud på at forstå, hvordan man sætter forskellige toner sammen, så det lyder godt. Det kan du have glæde af, når du skal lære et nyt stykke, spille sammen med andre, lave musik eller improvisere – og så hjælper det til at huske musikken bedre.

Hørelære handler om at blive bedre til at lytte til, hvad der foregår i musikken, og opfange musikkens strukturer. Stemmer det, når vi spiller sammen? Holder vi pulsen? Er rytmerne præcise? Hørelære er også træning i at lære musik hurtigere ved at kunne genkende og udføre forskellige mønstre, f.eks. skalaer, rytmer og akkorder.

Om undervisningen

Teori/hørelære foregår på hold med 4-8 deltagere.

Vi tilbyder undervisning på Kulturcenter Mariehøj og Kulturcenter Mantzius i Laboratoriefløjen.

Det koster ikke ekstra at gå til Teori/hørelære, hvis du er tilmeldt instrumentundervisning i musikskolen.

Hold i teori- og hørelære

• Vi gennemgår og træner grundlæggende begreber og notationer vedrørende rytme, melodi og akkorder. Du kan melde dig til, når du har spillet et års tid på dit instrument.

• Vi fortsætter med de samme emner og går mere i dybden. Det er en fordel, hvis du har gennemført Basis-kurset, men ikke et krav. Tal med læreren, hvis du er i tvivl.

• Dette er også et fortsætterhold, der lægger særlig vægt på det, der er godt at kunne, når man spiller i et band.

• Efter fortsætter-kurset kan du slutte af med det avancerede niveau. Så er du godt rustet til at spille orkester og kammermusik, til musikundervisning i gymnasiet og til optagelse på MGK.

• Et avanceret hold, hvor vi arbejder med improvisation i rock- og jazzsammenhæng.

Tangentworkout

Pianister skal læse mange noder og spille flere toner samtidigt. Som ny klaverelev i 3.-4. klasse kan du deltage i Tangentworkout, hvor du sammen med andre træner noder og rytmer på en sjov måde.