Læreplaner for instrumenter og sang
Her finder du læreplaner for undervisningen i diverse musikinstrumenter og sang. Der er her tale om soloundervisning eller hold med 2-3 elever.
Blæseinstrumenter
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Evt. klaver.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler en grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- klang
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (legato, staccato, portato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og evt. andre instrumenter
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og så snart som muligt med læreren på en andenstemme (evt. klaver).
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Optræden
Det tilstræbes, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til blokfløjtesammenspil og evt. folkemusik.
-
FLØJTE – OBO – KLARINET – FAGOT
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- Håndtering af instrumentet ved udpakning, klargøring og nedpakning
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (staccato, tenuto, legato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre blæseinstrumenter – gerne i Blæseboblerne
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og så snart som muligt med læreren på en andenstemme eller på klaver.
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til Mantziusblæserne eller andre ensembler. Der kan også være mulighed for at deltage i band, kammermusik og folkemusik.
-
SAXOFON
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- Håndtering af instrumentet ved udpakning, klargøring og nedpakning
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (staccato, tenuto, legato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre blæseinstrumenter – gerne i Blæseboblerne
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og så snart som muligt med læreren på en andenstemme eller på klaver.
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til Mantziusblæserne eller andre ensembler. Der kan også være mulighed for at deltage i band, kammermusik og folkemusik.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Evt. klaver.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler en grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- Håndtering af instrumentet ved udpakning, klargøring og nedpakning
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (staccato, tenuto, legato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre blæseinstrumenter – gerne i Blæseboblerne
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og så snart som muligt med læreren på en andenstemme eller på klaver.
Melodierne kan evt. i et passende toneleje for at træne gehør.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til Mantziusblæserne eller andre ensembler. Der kan også være mulighed for at deltage i band.
Musikskolen har regionalt samarbejde omkring harmoniorkester (For Fuld Blæs) og symfoniorkester (NUO).
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Evt. klaver.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler en grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (staccato, tenuto, legato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre blæseinstrumenter – gerne i Blæseboblerne
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og så snart som muligt med læreren på en andenstemme eller evt. klaver.
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til Mantziusblæserne eller andre ensembler. Der kan også være mulighed for at deltage i band og kammermusik.
Musikskolen har regionalt samarbejde omkring harmoniorkester (For Fuld Blæs) og symfoniorkester (NUO).
Strengeinstrumenter
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Stole i passende højde og form (vandret sæde, uden armlæn).
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleven udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), siddende.
-
anslag med højre hånd*) – tommelfinger/flere fingre/plekter – og klang.
*) Hvis eleven er venstrehåndet i udpræget grad, kan man overveje at anvende en venstrehåndsguitar. Anslag sker i så fald med venstre hånd.
- toner i 1. position. En skala.
- akkordgreb uden barré
- dæmpeteknik til udførelse af staccato og pauser.
- puls og rytme
- dynamik (mf – f – p)
- notation – noder, tabulatur, becifring i det relevante omfang
- øvning uden lærer
- gehør
- sammenspil med andre guitarer og evt. andre instrumenter
Indhold
Materialet er korte melodier eller akkordforløb, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Stykkerne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og efterfølgende med elev og lærer på selvstændige stemmer.
Melodierne kan med fordel synges i et passende toneleje for at træne gehør og vejrtrækning (frasering).
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Opmærksomhed på at spille sammen med andre guitarer, sangere, stryger- og blæserelever, i folkemusikgrupper eller band.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), siddende og stående
- anslag – med plekter eller fingre
- toner i 1. position
- akkordgreb uden barré
- dæmpning
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- øvning uden lærer
- sammenspil med andre guitarer og evt. andre instrumenter
- gehør – herunder imitation og improvisation
- klang – herunder grundlæggende forståelse af tilslutning og brug af forstærker
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier eller akkordforløb, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Stykkerne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og efterfølgende med elev og lærer på selvstændige stemmer.
Melodierne synges evt. i et passende toneleje for at træne gehør og vejrtrækning (frasering).
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Når man spiller elguitar, er det afgørende, at man deltager i bandsammenspil.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Basforstærker, klaver, evt. trommesæt.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), siddende
- anslag – med fingre eller plekter.
- toner i 1. position - fingersætning
- dæmpning
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- øvning uden lærer
- sammenspil med andre instrumenter (lærer eller evt. andre elever)
- gehør – herunder imitation og improvisation
- klang – herunder grundlæggende forståelse af tilslutning og brug af forstærker
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier eller akkordforløb, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Stykkerne udføres fra starten som sammenspil (unisont) og efterfølgende med elev og lærer på selvstændige stemmer.
Baslinjerne kan siges/evt. synges i et passende toneleje for at træne rytme, gehør og frasering
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Når man spiller elbas, er det afgørende, at man deltager i bandsammenspil.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- håndtering af instrumentet ved udpakning, klargøring og nedpakning
- hensigtsmæssig spillestilling (positur)
- fingersætning (venstre hånd) og bueføring (højre hånd)
- anslag/ansats og klang
- et toneomfang på ca. 1½ oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (staccato, tenuto, legato)
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- øvning uden lærer
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre beslægtede instrumenter – gerne i Ministrygerne
- gehør
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som unisont sammenspil og så snart som muligt med læreren på en anden stemme eller klaver.
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Der kan arbejdes med imitation og improvisation for at styrke elevens kreativitet og sans for form og udtryk.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven fortsætter til Juniorstrygerne og Rudersdalstrygerne. Der kan også være mulighed for at deltage i kammermusik og folkemusik.
Musikskolen har regionalt samarbejde omkring symfoniorkester (NUO).
Klaver, sang, trommer og slagtøj
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Akustisk klaver eller flygel.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne udvikler en grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling (positur)
- anslag med alle fingre enkeltvis, femtoneøvelser med hver hånd for sig
- koordination med begge hænder
- klang – hvordan forandringer af hastighed og kraft i anslaget påvirker tonens klang.
- puls og rytme
- artikulation (legato, staccato)
- dynamik (mezzoforte - middel, forte - kraftigt, piano - svagt)
- noder i det omfang, der er relevant for det, der spilles (Nye klaverelever i 3.-4. klasse har mulighed for at supplere soloundervisningen med Tangentworkout, hvor der trænes nodelæsning, rytmer, gehør og andre musikalske begreber)
- øvning uden lærer
- akkordspil
- gehør
- firhændigt sammenspil. Evt. sammenspil med andre instrumenter, hvis det er muligt og relevant
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er korte, iørefaldende melodier – gerne nogle, som er eller virker velkendte – og /eller akkordforløb konstrueret eller tilpasset til det elementære niveau. Melodierne udføres fra starten som sammenspil med læreren som akkompagnatør.
Melodierne kan evt. synges i et passende toneleje for at træne gehør.
Der kan arbejdes med imitation og improvisation for at styrke elevens kreativitet og sans for form og udtryk.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Øget medvirken i kammermusik eller band.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2-3 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Klaver til rådighed.
DET FØRSTE ÅR:
Formål
Eleverne tilegner sig grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- Kroppens holdning, mens man står op og synger
- Klang – åbn munden! – brug hovedet!
- Skalaer og intervaller
- Hvor stort er mit toneomfang – hvordan udvider jeg det?
- vejrtrækning og diafragmastøtte
- artikulation og tekstudtale
- dynamik (mf, f, p)
- puls og rytme
- at synge sammen med andre
- gehør og intonation
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er egnede melodier og øvelser, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne synges fra starten med klaverledsagelse, senere evt. som duet med læreren eller andre elever.
Synge for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Eleven tilskyndes til at deltage i kor og/eller band.
-
Ramme
Eneundervisning eller hold med 2 elever. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole. Standard trommesæt, helst to.
DET FØRSTE ÅR:
I det følgende er det forudsat, at undervisningen foregår på et trommesæt, men principperne kan overføres til andre trommer og melodiinstrumenter/tasteinstrumenter.
Formål
Eleverne tilegner sig grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- hensigtsmæssig spillestilling og hvordan man holder på trommestikker/køller
- trommesættets forskellige dele
- slagteknik (stikkontrol) og klang
- dynamik (mf, f, p)
- accenter
- puls og rytme
- sammenspil med andre instrumenter af samme slags og andre beslægtede instrumenter
- gehør – herunder imitation og improvisation
- notation
Der er fokus på motivation, musikglæde, fællesskab og elevens egen tilgang til læringsprocessen.
Indhold
Materialet er grundrytmer og korte motiver/forløb, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Rytmerne udføres fra starten som unisont sammenspil og så snart som muligt med læreren på en anden stemme.
Rytmerne kan synges/siges på ”rytmesprog” for at forstærke indlæringen og forståelsen.
Spille for andre
Vi tilstræber, at eleven optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret. Det kan f.eks. være:
- for forældrene i forbindelse med den ugentlige undervisning
- for andre elever ved en fællestime
- for skolekammerater
- ved egnede musikskolearrangementer (f.eks. begynderkoncert)
DE FØLGENDE ÅR:
I takt med elevens udvikling arbejdes med nye tekniske færdigheder og det musikalske udtryk.
Hørelære og musikteori, som er umiddelbart anvendelig for eleverne, præsenteres og øves.
Når man spiller trommer, er det afgørende, at man deltager i sammenspil, f.eks. band eller slagtøjsorkester.