Læreplaner for forskolehold 0.-3. klasse
Vi har musikundervisning på alle kommunens skoler. I 0. klasse foregår det i skoletiden. I 1.-3. klasse kan man melde sig til hold efter skoletid. Betegnelsen forskole dækker over, at det typisk er noget, man går til, før man starter på undervisning i et instrument eller sang. Man stifter bekendtskab med en række grundlæggende begreber, og man tilegner sig færdigheder og viden om, hvordan man er sammen om musikken.
Læreplaner forskole
-
Ramme:
Undervisning af en hel 0. klasse i skoletiden 45 minutter om ugen.
Undervisningen foregår i skoletiden i et stort musiklokale udstyret med tavle, klaver og evt. andre instrumenter efter musikskolelærerens ønske.
Kompagnonundervisning: En af klassens lærere deltager i undervisningen.
Undervisningens formål:
- At stimulere og udvikle elevernes musikglæde og give dem lyst til at arbejde videre med musik i de kommende år
- At udvikle elevernes oplevelse af musik som en samværsform
- At træne og udvikle elevernes sangstemmer og glæde ved at synge
- At lære et repertoire af sange, der kan bruges i forbindelse med forskellige aspekter af de første år af skolelivet, f.eks. årstiderne eller diverse faglige emner.
Undervisningens indhold:
- Vi arbejder med forskellige musikalske former, f.eks. gentagelse, A- og B-stykke, vers/mellemspil, hvor mellemspillene er imiterende eller improviserende (lyde eller bevægelser).
- Vi arbejder med puls, tempo og rytme
- Vi arbejder med kontraster i f.eks. dynamik, tempo, dramatik.
- Vi arbejder lejlighedsvis med egnede musikinstrumenter til at variere og forstærke de ovenstående emner
Materialet er sange og lege, der musikalsk, sprogligt og tematisk kan virke inspirerende på eleverne.
Vi tilstræber, at klassen optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
-
Ramme:
Undervisning af ca. 12 børn i 45 minutter om ugen. To lærere.
Undervisningen foregår efter skoletid i et musiklokale udstyret med klaver, tavle, egnede stole og diverse instrumenter.
Undervisningens formål:
- At stimulere og udvikle elevernes musikglæde.
- At give eleverne grundlæggende forståelse for og færdigheder i at spille og synge sammen.
- At udvikle elevernes oplevelse af at arbejde sammen som et hold.
Undervisningens indhold:
- Vi arbejder med at synge højt og tydeligt
- Vi arbejder med fagter og bevægelse til at anskueliggøre musikalsk form
- Vi arbejder med puls, tempo og rytmer
- Vi arbejder med rytmesprog og rytmisk notation
- Eleverne laver deres egne rytmeforløb og udfører dem
- Vi arbejder jævnligt med instrumenter (f.eks. percussion, xylofon og klokkespil, blokfløjte) i forbindelse med sange og rytmeøvelser
Der er fokus på motivation, musikglæde og fællesskab.
Materialet er sange og lege, der musikalsk, sprogligt og tematisk kan virke inspirerende på eleverne, og som tilgodeser de enkle instrumenteringer, der er passende på dette niveau.
Vi tilstræber, at holdet optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
-
Ramme
Holdundervisning for 8-12 elever i 2. klasse 45 minutter om ugen. 2 (evt. 3) lærere. Kræver 1 større musiklokale udstyret med klaver, percussion og instrumenter efter lærernes ønske samt 1-2 holdlokaler. Tavle. Gulvplads. Egnede stole.
Undervisningens formål:
- At give eleverne en grundlæggende forståelse af lave musik sammen som et ensemble
- At give eleverne elementære færdigheder i sammenspil
- At give eleverne kendskab til de orkester- og bandinstrumenter, der benyttes i musikskolen
- At inspirere eleverne til fortsat beskæftigelse med musik
Undervisningens indhold:
- Vi arbejder med at udvikle elevernes fornemmelse for puls og tempo
- Vi arbejder med at beherske et antal rytmefigurer
- Vi arbejder med rytmisk improvisation og imitation
- Vi arbejder med at synge højt og tydeligt
- Vi arbejder med musikalsk notation (grafisk, rytmenoder)
- Vi arbejder med at spille dertil indrettede instrumentalstemmer på diverse instrumenter
- Vi arbejder med forskellige musikalske roller (melodi, bas, rytme, solo, akkompagnement)
- Vi arbejder med variation og kontraster i dynamik, tempo og instrumenter
Der er fokus på motivation, musikglæde og fællesskab.
Indhold
Materialet er sange med instrumentalt akkompagnement. Der tilstræbes, at holdet oparbejder et repertoire bl.a. med det formål, at de kan mødes og spille med andre karruselhold.
Optræden
Det tilstræbes, at holdet optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
-
Ramme
Hold på 5-6 elever i 3. klasse og en lærer. Et musiklokale på musikskolen eller en folkeskole udstyret med klaver/keyboard, elguitar og elbas i passende størrelse, trommesæt, sanganlæg og diverse forstærkere. Hertil gerne tasteinstrumenter og percussion.
Undervisningens formål:
- Eleverne udvikler deres færdigheder og forståelse af at lave musik sammen som et band
- Eleverne udvikler deres kendskab til de forskellige musikalske roller i et rockband og den grundlæggende teknik på de forskellige instrumenter
- Inspirere eleverne til fortsat beskæftigelse med musik
Undervisningens indhold:
- Puls og tempo
- Elementære rockrytmer, fordelt på flere instrumenter
- Sang, også med mikrofon
- Musikalsk notation (grafisk, rytmenoder)
- Akkorder, grundlæggende begreber
- Enkle, men autentiske/stilrigtige instrumentalstemmer på diverse instrumenter
- Forskellige musikalske roller (melodi, bas, rytme, solo, akkompagnement)
- Form og kontraster
Der er fokus på motivation, musikglæde og fællesskab.
Materiale
Materialet er enkle, men originale rocksange og lignende. Der tilstræbes, at holdet oparbejder et repertoire af sange.
Spille for andre
Det tilstræbes, at holdet optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
DET FØLGENDE ÅR:
Holdet kan evt. fortsætte i 4. klasse som Juniorrock. Her anbefaler vi, at eleverne supplerer med soloundervisning i et instrument eller sang.
-
Ramme
Hold med 6 deltagere i 3. klasse og en lærer. Et musiklokale på musikskolen (evt. en folkeskole) udstyret med trommesæt, latin percussion – herunder congas, bongotrommer og timbales – og sambatrommer.
Undervisningens formål:
- Eleverne udvikler deres forståelse af lave musik sammen som et ensemble
- Eleverne udvikler deres færdigheder i sammenspil
- Eleverne udvikler deres kendskab til de forskellige musikalske roller i et percussionensemble og den grundlæggende teknik på de forskellige instrumenter
- Inspirere eleverne til fortsat beskæftigelse med musik
Undervisningens indhold:
- Puls og tempo
- Håndtering af og spilleteknikker på de forskellige trommer
- Musikalsk notation (grafisk, rytmenoder)
- Grundrytmer i forskellige rytmiske stilarter
- Form og kontraster
Der er fokus på motivation, musikglæde og fællesskab.
Materiale
Materialet er grundrytmer og forløb baseret på folkemusik fra forskellige lande, hvor der traditionelt arbejdes med trommeensembler, bl.a. Sydamerika og Afrika (Samba, salsa mm.) Det kan både være parademusik og dansemusik.
Spille for andre
Det tilstræbes, at holdet optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
DET FØLGENDE ÅR:
Holdet kan evt. fortsætte i 4. klasse som Rytmeboxen. Her anbefaler vi, at eleverne supplerer med soloundervisning i trommer og slagtøj.
-
Ramme
Hold med 3 elever og en lærer. Et musiklokale typisk på en folkeskole, hvor konceptet er en brobygning mellem forskolehold og soloundervisning på musikskolen.
Undervisningens formål:
Eleverne udvikler grundlæggende forståelse og færdigheder i forhold til:
- Håndtering af instrumentet ved udpakning, klargøring og nedpakning
- hensigtsmæssig spillestilling (positur), stående og siddende
- anblæsning/ansats
- et toneomfang på op til en oktav (varierer) i instrumentets mest fordelagtige leje
- vejrtrækning
- artikulation (tenuto, legato)
- dynamik (mf, f)
- puls og rytme
- sammenspil
- gehør
- noder
Der er fokus på motivation, musikglæde og fællesskab.
Indhold
Materialet er korte melodier, konstrueret eller tilpasset til det helt elementære niveau. Melodierne udføres fra starten både som sammenspil (unisont) og med hver elev for sig. Sammenspillet kan efterhånden udvides med enkle andenstemmer i samme rytme.
Spille for andre
Det tilstræbes, at holdet optræder 1-2 gange i løbet af skoleåret på skolen, for familie eller ved særlige musikskolearrangementer.
DET FØLGENDE ÅR:
Eleverne fortsætter til soloundervisning og gerne til sammenspil.