Hold for 1.-4. klasse

Musikskolen tilbyder en række årgangsbestemte hold fra 1. til 4. klassetrin. Læs her om indhold, holdstørrelser mm.

Drenge spiller på marimba

Hold for elever i forskolen

På alle kommunens skoler har 0. klasserne musik en gang om ugen med en af musikskolens lærere. Det foregår i skoletiden, og man skal ikke tilmelde sig. Læs nedenfor om vores årgangsbestemte hold fra 1. til 4. klasse.

Oversigt over hold for 1. - 4. klasse

• Når du kommer i 1. klasse, kan du have musik sammen med dine kammerater efter skoletid. Det foregår på din egen skole, en gang om ugen i 45 minutter. Vi synger, danser og laver rytmer. Og vi prøver forskellige instrumenter af. Et par gange i løbet af året optræder I til koncert for jeres forældre og måske for SFO’en.

Der er op til 12 børn på holdet og to lærere.

Inde i tilmeldingsmodulet kan du se, hvilken ugedag undervisningen foregår på den enkelte skole.

• I 2. klasse fortsætter vi holdundervisningen fra 1. klasse. Du er velkommen til at deltage, selvom du ikke har gået til Musik for 1. klasse. Undervisningen foregår på din egen skole.

Du kommer til at spille på forskellige musikinstrumenter, som vi bruger til sammenspil. Du lærer om rytmer og noder, udvikler din musikalitet, og du lærer hvor sjovt det er at spille sammen på et hold.

Når året er gået, er du godt forberedt til at starte på et instrument eller et nyt hold i 3. klasse.

Der er typisk 2 lærere tilknyttet holdet. Den ugentlige undervisningstid er 45 minutter. Alt efter antallet af tilmeldte elever, kan undervisningstiden justeres op eller ned (inden for rammen 40-60 minutter).

Prisen er den samme som for Musik for 1. klasse.

Vi tilstræber at skemalægge holdet så tidligt på eftermiddagen som muligt, enten lige efter skoletid eller lige efter holdet 'Musik for 1. klasse'. Ugedagen kan vi oplyse, når vi sender bekræftelse på optagelse.

• Pige spiller på trommesæt til Minirock

I Minirock prøver vi alle rockbandets instrumenter på skift: Elbas, trommesæt, guitar, slagtøj, klaver, mikrofon, keyboard og marimba. Vi leger med bevægelse, playback, rytmer og toner og lærer en masse sjove sange.

Hvor foregår undervisningen?

Der oprettes hold på Kulturcenter Mariehøj i Gl. Holte, Kulturcenter Mantzius i Birkerød, samt alle kommunens skoler, hvis der er tilmeldinger nok (4-6), og hvis det kan passes ind i den samlede skemalægning. Elever fra Søholmskolen Toftevang går til Minirock i Laboratoriefløjen, Kulturcenter Mantzius.

• Lær at spille på din ukulele. Du går til undervisning sammen med 4-5 andre en gang om ugen i 45 minutter.

Vi arbejder med at lære akkorder, rytmer og at synge, mens man spiller. Vi spiller sammen lige fra starten og arbejder med teori og hørelære gennem forskellige lege.

Køb af instrument

Du skal have din egen ukulele. Hvis du ikke har en endnu, anbefaler musikskolen, at I køber en af disse modeller: Reno sopran ukulele RU150 (ca. 300 kr.) – findes i mange forskellige farver og er en OK begynderukulele til børn. Ønsker I et mere langtidsholdbart instrument, anbefaler vi Shelter sopran ukulele UK3S (ca. 500 kr.)

Hvor foregår undervisningen?

Hold i ukulele tilbydes på følgende skoler: Holte Skole Rønnebærvej, Ravnholm Skole Vangebo og Trørødskolen.

• På holdet spiller du guitar sammen med to andre i 45 minutter om ugen.

Hvor foregår undervisningen?

Undervisningen foregår på følgende skoler:

Holte Skole Grünersvej og Rønnebærvej, Ravnholm Skole Nærum og Vangebo, Vedbæk Skole og Kulturcenter Mariehøj.

Du kan leje en guitar af musikskolen.

• Vi spiller på congas, bongotrommer og trommesæt og mange andre slags rytmeinstrumenter - claves, maracas, marimba mm. – og du skal være indstillet på at lære det hele. Vi arbejder med grundrytmer i forskellige stilarter, blandt andet rock, samba fra Brasilien og salsa fra Cuba. Vi spiller sammen hele tiden.

Der er ca. 6 elever og 2 lærere på holdet.

Hvor foregår undervisningen?

Vi har hold på Kulturcenter Mariehøj og Kulturcenter Mantzius (Laboratoriefløjen).

Undervisningen foregår en gang om ugen i 45 minutter.

• Sanghold er for yngre begynderelever, hvor vi ikke arbejder så kropsligt med sangteknik, men mere med musikalitet og gehør.

Vi hygger os og har det sjovt, mens vi synger en masse skønne sange. Sangene deler vi op i solobidder i versene og fællessang i omkvædene.

2 elever: 30 minutter

3-4 elever: 40 minutter

Hvor foregår undervisningen?

Undervisningen foregår på Kulturcenter Mariehøj i Holte og Kulturcenter Mantzius i Laboratoriefløjen, Birkerød.

• Fløjte, obo, klarinet, fagot, saxofon, trompet og basun – dejlige blæseinstrumenter, der klinger supergodt sammen.

Vi tilstræber at tilbyde hold for et eller flere blæseinstrumenter på de fleste skoler.

Undervisningen foregår 45 minutter om ugen på udvalgte skoler. Lektionslængden kan evt. justeres i forhold til antallet af tilmeldte elever. Der er plads til 3-6 elever på et hold.

Hvor foregår undervisningen?

I 2023/24 er der følgende muligheder:

Birkerød Skole – fagot,

Ravnholm Skole Nærum – tværfløjte og klarinet,

Ravnholm Skole Vangebo – saxofon,

Rude Skov Skole Sjælsø – tværfløjte,

Søholmskolen Bistrup – tværfløjte og klarinet,

Vedbæk Skole – trompet og basun.

Der er også mulighed for soloundervisning i Kulturcenter Mariehøj eller Mantzius.

• På dette hold for 3-5 elever kommer du hurtigt i gang med musikken og med at spille sammen med andre.

Undervisningen foregår en gang om ugen i 45 minutter.

Køb af instrument

Du skal have din egen blokfløjte. Vi anbefaler, at du rådfører dig med læreren, før du anskaffer en blokfløjte.

Hvor foregår undervisningen?

Holdet oprettes i Laboratoriefløjen, Mantzius, og på Trørødskolen. Flere lokaliteter kan evt. komme på tale.

• Har du lyst til at spille klaver sammen med andre lige fra starten, kan du melde dig til Klaverhold for 3-5 elever.

Hvor foregår undervisningen?

Undervisningen foregår i musikskolens klaverlaboratorium på Mariehøj torsdag eftermiddag.