6. årgang blev orkester på en uge
Skovlyskolens 6.-klasser har traditionen tro været på besøg på musikskolen i uge 47. I år fik eleverne mulighed for at prøve kræfter med kontrabas, cello, bratsch, trompet og slagtøj.
I caféen på Kulturcenter Mariehøj er elever fra 6. klasse i gang med generalprøven, inden de senere skal spille koncert for deres forældre på cello, kontrabas, bratsch, slagtøj og trompet. De følger Trompetlærer Erik, da han spiller for: ”trut trut truuut”. Et øjeblik senere svarer en gruppe drenge igen med et højt “TRUUUUT” og bryder ud i grin. Det er ikke alle toner, der sidder lige i skabet, men energien gør. Kort efter spiller alle med.
Det er fjerde år i træk, at Skovlyskolen deltager i orkesterugen. Årets 6.-klasser prøver kræfter med at spille som ét stort orkester på instrumenter, de aldrig før har haft i hænderne. I løbet af ugen har alle elever prøvet hvert instrument og derefter valgt det, de helst ville fordybe sig i.
At stå med et instrument for første gang
Vi møder en gruppe piger, der slapper af i en rød sofa i foyeren efter generalprøven. De er enige om, at det har været en sjov uge, og fortæller, at det var noget særligt at stå med instrumenterne for første gang. Josefine, som har valgt celloen, beskriver oplevelsen sådan her:
Jeg følte mig meget sej. Det var nemmere, end jeg troede. Jeg troede især, at buen ville være svær at styre, men det var den ikke, fortæller Josefine.
Ved siden af hende sidder Filippa:
Jeg syntes især, at det var sjovt at prøve kontrabas, fordi den er så stor, fortæller hun.
Helt til højre sidder Vivian, der i forvejen går til slagtøj på musikskolen. Hun har i løbet af ugen stået for rytmerne på trommesæt, marimba og vibrafon:
Det har været rigtig sjovt at spille sammen med resten af klassen, selvom det godt kan lyde lidt kaotisk nogle gange, siger hun grinende.
Pigerne nikker genkendende:
Det kan godt lyde lidt kaotisk, siger Josefine, men der er også mange tidspunkter, hvor det faktisk lyder godt, for eksempel når alle strygerne spiller sammen. Og når Vivian spiller, siger hun og smiler til Vivian.
Skolesamarbejdet fortsætter
Besøget fra Skovlyskolens 6.-klasser er blot ét eksempel på de mange forløb, som giver elever mulighed for at arbejde praktisk og kreativt med musik i samarbejde med Rudersdal Musik- og Billedskole. I dette skoleår har skoleklasser blandt andet mulighed for at deltage i band-dage, orkestersammenspil og folkedans.
Kommunalbestyrelsen afsætter årligt 500.000 kroner til musik- og billedskolens samarbejde med skolerne. Aftalen, som oprindeligt løb til 2026, er for nylig blevet gjort permanent, så børn og unge i Rudersdal også i de kommende år får mulighed for at opleve uger som denne.