Mød en "lærer med særlige kvalifikationer"

23-årige Kasper Middelfart er ny musiklærer på Skovlyskolen i Holte. Han har ikke været forbi lærerseminariet, men til gengæld har han masser af praktisk erfaring, både som elev i Rudersdal Musikskole og som sammenspilslærer hos Ung I Rudersdal.

Kasper Middelfart foran guitarer
Da Kasper hørte, at de manglede en musiklærer på Skovlyskolen, slog han straks til.

Af Thomas Ulrik Larsen

”Det går faktisk overraskede godt,” lyder det fra Kasper i telefonen. Det er stillingen som musiklærer med ti ugentlige undervisningstimer på skemaet på Skovlyskolen i Holte, Kasper taler om. Den består af undervisning af skolens 2.-klasser plus en række specialklasser. Og så selvfølgelig en masse grundig forberedelse, så Kasper ved, hvad der skal ske, når det ringer ind til time.

”Det er udfordrende men også meget givende,” fortæller han om sit nye job, som han passer sideløbende med en pædagogmedhjælperstilling i SFO’en på Vedbæk Skole, hvor Kasper selv har haft sin skolegang. ”Fordi jeg er ny lærer, skal jeg bruge meget tid på at forberede mig,” forklarer han.

Kasper, som i sommer tog HF-eksamen, står i det, han kalder ”et ufrivilligt sabbatår”. Planen om at læse matematik på universitetet blev bremset af et manglende fag på A-niveau, som Kasper skal hæve med et suppleringskursus, inden han kan søge ind på sin drømmeuddannelse næste år.

Mund til øre-metoden virker stadig

En af Kasper Middelfarts gamle venner fra folkeskolen, som er lærervikar på Skovlyskolen, opsnappede en dag, at Skovlyskolen manglede en musiklærer. Han skyndte sig at informere Kasper, og få dage efter blev Kasper ansat som det, der kaldes ”lærer med særlige kvalifikationer.” Kasper har nemlig ingen læreruddannelse, men han har været aktivt udøvende siden han var ti år, og ud over at have et højt niveau på flere instrumenter, navnlig guitar, han har igangsat mange musiktiltag på egen hånd i sin skoletid, hvor han var den, der koordinerede tingene og øvede sine kammerater op til koncerter.

Kasper var elev i Rudersdal Musikskole i tolv år, og han excellerede som både guitarist og sanger og deltog i alle musikskolens store temaprojekter som ”Dæmonernes port” (2015), ”Beatles for altid” (2016), ”Det caribiske eventyr” (2017) og ikke mindst kæmpesuccesforestillingen ”Big Bang” i 2022. Derudover har Ung I Rudersdal nydt godt af Kaspers evner som sammenspilslærer; en stilling, han stadig har.

Trækker på egne erfaringer

”Jeg fandt hurtigt ud af, at der skal være en balance mellem at fortælle og at holde børnene i gang med at spille,” siger Kasper om det at træde ind i en 2. klasse, hvor ”børnene måske ikke synes, det er lige så fedt at høre en person snakke om musik i halvanden time, som jeg selv synes,” griner han.

Kasper fremhæver også børnenes forskellighed som noget, man skal kunne håndtere oppefra og ned:
”Børnene er utroligt søde, men der er også nogle, som måske er lidt sværere at fange. Som et barn, der ikke selv var specielt ’skoleglad’, kan jeg godt sætte mig ind i, hvordan de børn har det,” slutter Kasper.